راهنماي چگونگي دريافت پروانه اكتشاف:
نوشته شده توسط : مهندس محمد رضا کوه کن

 

راهنماي چگونگي دريافت پروانه اكتشاف:

 

با توجه به تعويض اختيارات به ادارات كل استانها در اجراي سياست تمركز زدايي و بدنبال تغييرات تحولاتي كه در نحوه و مراحل صدور پروانه اكتشاف صورت گرفته است راهنماي چگونگي دريافت پروانه اكتشاف به شرح زير تهيه شده تا متقاضيان محترم بتوانند با رعايت مفاد آن از طريق ادارات كل صنايع و معادن استانها جهت اخذ پروانه اكتشاف اقدام نمايند.

 

1-  مراجعه متقاضي به ادارات كل صنايع و معادن استان و دريافت فرم درخواست صدور پروانه اكتشاف و سه برگ نقشه توپوگرافي به مقياس 1:250000 از منطقه مورد نظر.

2-   ترسيم دقيق محدوده درخواستي بر روي نقشههاي دريافت شده (هر سه نسخه) توسط متقاضي به نحوي كه محدوده مورد نظر بشكل چندضلعي كه اضلاع آن در راستاي طول و عرض جغرافيايي است ترسيم شده و حداقل نسبت به يك نقطه ثابت مخص در روي نقشه مربوطه توجه شده باشد.


3- تكميل فرم درخواست صدور پروانه اكتشاف توسط متقاضي و اعلام مشخصات محدوده ترسيم شده بر روي نقشه ها در فرم مزبور.


4- تسليم مدارك رديف 2و3 بانضمام فتوكپي شناسنامه به دفتر اداره كل صنايع و معادن استان ذيربط در صورتيكه متقاضي شركت باشد بجاي تصوير شناسنامه تسليم رونوشت اساسنامه شركت و روزنامه متضمن آگهي تاسيس و آخرين تغييرات اعضا و هيئت مديره و مديرعامل و صاحبان امضا مجاز ضروري است.


5- دريافت يك برگ از سه برگ نقشه 1:250000 كه محدوده مورد نظر بروي آن ترسيم شده و توسط اداره كل مهر و امضا شده باشد ( اين نقشه بمنزله رسيد ثبت در دفتر اداره كل مي باشد).


6- رسيدگي به درخواست متقاضي با توجه به مدارك كامل ارسال شده حداكثر ظرف مدت 7 روز توسط اداره كل صنايع و معادن استان صورت خواهد گرفت.


7- در صورتيكه محدوده مورد درخواست متقاضي جهت صدور پروانه اكتشاف بلامعارض باشد متقاضي حداكثر مدت 4 ماه پس از تاريخ اعلام بلامعارض بودن آن ار طريق اداره كل فرصت دارد تا هر يك از موارد زير ( رديف 8 تا 12 ) را به اداره كل ذيربط معرفي يا ارائه نمايد.


8- تكميل و ارائه تعهدنامه مربوط به انجام عمليات اكتشاف با رعايت ضوابط و شرايطي كه وزارت صنايع و معادن اعلام مي نمايد.


9- معرفي مسئول فني مورد تائيد اداره كل


10- ميله گذاري محدوده اكتشافي به درخواست متقاضي توسط اداره كل صورت خواهد گرفت


11- پيگيري اخذ مجوزهاي لازم از ارگانهاي زيربط بر حسب ضرورت


12- تهيه طرح اكتشاف متناسب با ماده يا مواد معدني موجود در محدوده بلامعارض


13- بررسي طرح اكتشاف پيشنهادي و اقدام لازم جهت صدور پروانه اكتشاف از سوي اداره كل مربوطه (حداكثر زمان در اين مورد بيست روز خواهد بود)


14- در صورت داشتن منع قانوني مدارك (باستثناي يك برگ نقشه 1:250000 جهت ضبط در سوابق مربوطه) به متقاضي عودت داده خواهد شد.


تبصره:ادارات كل صنايع و معادن استانها اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي متقاضي اكتشاف را به ستاد وزارت صنايع و معادن معرفي مي نمايند و امور مربوط به آنان در مركز انجام ميگيرد.

دستورالعمل تبصره ماده 3 آيين نامه اجرائي قانون معادن (فصل اول – اكتشافات)
تمديد مدت پروانه هاي اكتشاف معادن طبقه 2 حسب ضرورت و با بررسي هاي كارشناسي همه جانبه به مدت حداكثر شش ماه براي مواد غيرفلزي يكسال براي مواد فلزي در اختيار مديركل صنايع و معادن استان مي باشد.


در صورتيكه درخواست تمديد بيش از مدت ذكر شده باشد دلايل مستدل به ادراه كا اعلام و با مجوز حوزه معاونت اكتشافي اقدام مقتضي مبذول مي گردد.

دستورالعمل ماده 12 آئين نامه اجرائي قانون معادن ( فصل اول – اكتشافات)
صدور پروانه اكتشاف براي اشخاص حقوقي با استعلام از اداره كل امور اجرائي اكتشاف براي بار اول صورت مي گيرد.


صدور پروانه اكتشاف براي بيش از مورد با ارسال مدارك ذيل به اداره كل مزبور و بررسي آنها و حسب امتياز كسب شده صورت خواهد گرفت:


1-
سرمايه ثبت شده


2-
دارائيهاي جاري بر اساس آخرين تراز


3-
تعداد سهامداران


4-
كادر فني


5-
تعداد قراردادهاي معتبر با مهندسين مشاور


6-
تعداد گواهي كشفهاي صادر


7-
سابقه شركت

دستورالعمل مربوط به صدور پروانه اكتشاف و مسائل مربوطه

 

به ازاي هر 10 امتياز يك پروانه اكتشاف صادر خواهد شد.
دستورالعمل طرح اكتشافي جهت دريافت پروانه اكتشاف مواد معدني فلزي و غيرفلزي
عمليات طرح اكتشافي براي دريافت پروانه اكتشاف مواد فلزي شامل دو مرحله مي باشد:
الف-مرحله اكتشاف عمومي:اين مرحله شامل موارد ذيل است:
1-
تهيه نقشه زمين شناسي 20000/1 يا 25000/1 در محدوده پروانه اكتشافات بنحوي كه در اين نقشه با توجه به مقياس مطالعه واحدهاي سنگي زونهاي دگرساني و سيستمهاي گسلي تفكيك و شيب و امتداد لايه ها و گسله ها محل نمونه ها و گسترش زون كانه سازي ،مشخص شده باشند،ضمنا نقشه در حاشيه داراي راهنماي كامل و برش زمين شناسي باشد.


2-
نمونه برداري از رخنمون ماده معدني به روش شياري يا تكه اي و يا به صورت سيستماتيك و بر حسب ضرورت از طريق حفر تراشه يا گمانه.
3-
انجام آزمايشات شيميايي (جذب اتمي و x.r.f) كاني شناسي x.r.d و مطالعات پتروگرافي و مقاطع صيقلي بر روي نمونه هاي اخذ شده به تعداد مورد نياز و بر حسب نوع ماده معدني.


4-
تعبير و تفسير نتايج بدست آمده و تعيين محدوده يا محدوده هاي مناسب جهت انجام اكتشافات مرحله تفصيلي.


5-
ارائه گزارش پاياني مرحله اكتشاف عمومي شامل چكيده مقدمه موقعيت جغرافيايي زمين شناسي ناحيه اي زمين شناسي ساختماني و تكتونيك منطقه مورد مطالعه ،ماگماتيزم و آلتراسيون ويژگيهاي زمين شناسي و معدني زون كانه سازي ذخيره زمين شناسي و عيار تقريبي ماده معدني،نتيجه گيري و پيشنهادات.


تعيين زمان انجام اين مرحله بر حسب فصل كاي مفيد و موقعيت جغرافيايي به عهده اداره كل مربوطه است.


ب-مرحله اكتشاف تفصيلي:در اين مرحله عمليات اكتشافي در محدوده يا محدوده هاي داراي كانه سازي به صورت ذيل ميباشد.


1-
تهيه نقشه توپوگرافي- زمين شناسي 5000/1 يا 2000/1 يا 1000/1 يا 500/1 بر حسب مورد و ضرورت در محدوده كانه سازي بنحوي كه در آن با توجه به مقياس نقشه واحدهاي سنگي زونهاي دگرديسي رگه ها يا زونهاي كانه دار و سيستمهاي گسلي تفكيك و شيب و امتداد لايه ها رگه ها گسله ها و اثرات آنها بر روي كانه سازي محل حفريات و نمونه ها و گسترش زون كانه اسزي مشخص شده باشند.ضمنا نقشه در حاشيه داراي راهنماي كامل و برش زمين شناسي باشد.


2-
حفر گمانه،تراشه يا چاهك اكتشافي و انجام نمونه گيري سيستماتيك در امتداد آنهابا توجه به نوع ماده معدني و برداشت زمين شناسي حفريات اكتشافي.


3-
انجام آزمايشات شيميايي (جذب اتمي و x.r.f)،كاني شناسي x.r.d و مطالعات پتروگرافي و مقاطع صيقلي بر روي نمونه هاي برداشته شده به تعداد مورد نياز و بر حسب نوع ماده معدني.


4-
تعيين تغييرات عيار عناصر مفيد همراه و درصد عناصر مضر همراه.
5-
برداشت يك يا چند نمونه شاخص (representative sample) از وزن كانه سازي قابل بهره برداري ،جهت انجام آزمايشات تكنولوژي در مقياس آزمايشگاهي و بر حسب ضرورت نيمه صنعتي.


6-
بلوك بندي و تعيين ذخيره قطعي در بلوك هاي مختلف قابل بهره برداري و عيار ميانگين كانسار و ذخيره ممكن و احتمالي با ذكر روش محاسبه.


7-
كليات روش استخراج و بهره برداري:


8-
انجام مطالعات فني و اقتصادي مقدماتي بر روي كانسارو تعيين قيمت تمام شده ماده معدني


9-
تعيين ماشين آلات نيروي انساني و مورد نياز و هزينه عمليات اكتشافي به تفكيك در هر مرحله


10-
بررسي تاثير اقتصادي و اجتماعي اجراي طرح در منطقه


11-
ارائه گزارش پاياني شامل چكيده ،مقدمه ،موقعيت جغرافيايي ،زمين شناسي محدود كانه سازي تكتوليك ،ماگماتيزم و دگرساني،ويژگيهاي زمين شناسي و معدني زون كانه سازي،شرح عمليات اكتشافي انجام شده،تعيين عيار ميانگين و ذخيره قطعي ،ممكن و احتمالي كانسار،نتيجه گيري و پيشنهادات با توجه به موارد فوق.

دستورالعمل طرح اكتشافي جهت دريافت پروانه اكتشاف مواد معدني طبقه 1

طرح اكتشافي مواد معدني طبقه 1:


نظر به اينكه اكتشاف مواد اوليه معدني طبقه 1 در محدوده اي به گسترش حداكثر 6 كيلومتر مربع صورت مي گيد،لذا انجام عمليات اكتشافي مقدماتي و تهيه نقشه هاي زمين شناسي 20000/1 يا 25000/1 در اين محدوده ها لزومي نداشته ، فقط يك پي جوئي اوليه و تعيين محدوده مناسب جهت انجام اكتشافات تفصيلي در محدوده انتخاب شده به شرح زير خواهد بود:


1-
تهيه نقشه توپوگرافي،زمين شناسي 5000/1 يا 2000/1 يا 1000/1 يا 500/1 از محدوده مناسب به نحوي كه در آن واحدهاي سنگي و گسلها با توجه به مقياس نقشه تفكيك و شيب و امتداد لايه ها و گسله ها محل نمونه ها و گسترش ماده معدني مشخص شده باشند ضمنا نقشه در حاشيه داراي زاهنماي كامل و برش زمين شناسي باشد.


2-
احداث جاده دسترسي به ماده معدني و باطله برداري.


3-
ايجاد سينه كار


4-
برداشت يك يا چند نمونه از كانسار و انجام آزمايشات شيميايي،فيزيكي،پتروگرافي و كاني شناسي x.r.d بر روي آنها بر حسب نوع ماده معدني.


5-
تعيين تغييرات عيار عناصر مفيد همراه و درصد عناصر مضر همراه.


6-
برداشت يك يا چند نمونه شاهد از ماده معدني و انجام آزمايشات تكنولوژي اوليه بر روي آنها.


7-
بلوك بندي ماده معدني با در نظر گرفتن كيفيت و شرايط استخراج و تعيين ذخيره قطعي،عيار ميانگين ماده معدني،ذخيره ممكن و احتمالي با ذكر روش محاسبه.


8-
انجام مطالعات فني و اقتصادي اوليه و تعيين قيمت تمام شده ماده معدني.


9-
تعيين ماشين آلات نيروي انساني و مواد ناريه مورد نياز و برآود هزينه هاي انجام شده.


10-
ارائه گزارش پاياني شامل چكيده،مقدمه موقعيت جغرافيايي زمين شناسي ناحيه اي زمين شناسي محدوده مورد مطالعه تكتونيك ،ويژگيهاي زمين شناسي و معدني كانسار،شرح عمليات اكتشافي،محاسبات ،ذخيره ،نتيجه گيري نهايي با توجه به كليه موارد فوق.

 

دستورالعمل طرح اكتشافي جهت دريافت پروانه اكتشاف سنگ هاي تزئيني و نما

 

نظر يه اينكه اكتشاف سنگهاي تزئيني در محدوده اي به گسترش حداكثر 4 كيلومتر مربع صورت ميگيرد لذا انجام عمليات اكتشافي عمومي و تهيه نقشه هاي زمين شناسي 20000/1 يا 25000/1 در اين محدوده ها لزومي نداشته فقط يك پي جويي اوليه و تعيين محدوده مناسب،جهت انجام اكتشافات تفصيلي صورت مي گيرد. مراحل مختلف انجام عمليات اكتشافي در مرحله تفصيلي به شرح زير خواهد بود:


1-
تهيه نقشه توپوگرافي،زمين شناسي 1000/1 يا 500/1 در محدوده مناسب بنحوي كه در آن واحدهاي سنگي و سيستمهاي گسلي با توجه به مقياس نقشه تفكيك و شيب و امتداد لايه ها و گسله ها و محل نمونه ها نمايش داده شوند.ضمنا نقشه در حاشيه،داراي راهنماي كامل و برش زمين شناسي باشد.


2-
انجام مطالعات در زه نگاري،تعيين شيب و امتداد درزه ها انواع سيستمهاي درزه و نحوه پراكندگي يا تراكم هرزه ها.


3-
برداشت يك يا چند نمونه از ماده معدني و انجام آزمايشات پتروگرافي،شيميايي ،فيزيكي (مقاومت فشاري و خمشي،ضريب جذب رطوبت ،وزن مخصوص) و كاني شناسي x.r.d بر روي آنها.


4-
احداث جاده دسترسي به ماده معدني و باطله برداري.


5-
ايجاد سينه كار


6-
تهيه يك يا چند كوپ آزمايشي از ماده معدني و تهيه پلاكهاي استاندارد از آنها و ارزيابي پلاك ها از نظر كيفيت رنگ ،صيقل پذيري ، برش و ساب و اخذ تائيديه از يك سنگبري معتبر.


7-
بلوك بندي ماده معدني با در نظر گرفتن كيفيت،شرايط استخراج و تعيين ذخيره قطعي ممكن و احتمالي ماده معدني با ذكر روش محاسبه ذخيره
8-
مطالعات فني و اقتصادي و برآورد هزينه تمام شده ماده معدني.
9-
تعيين ماشين آلات، نيروي انساني ،مواد ناريه مورد نياز در صورت لزوم و برآورد هزينه هاي انجام شده.


10-
تهيه گزارش پاياني شامل چكيده،مقدمه ،موقعيت جغرافيايي،زمين شناسي ناحيه اي،زمين شناسي محدوده مورد مطالعه تكتونيك و درزه نگاري،ويژگيهاي زمين شناسي و معدني ماده معدني،عمليات اكتشافي انجام شده .محاسبات ذخيره و نتيجه گيري نهايي با توجه به موارد فوق.

منبع:http://zanjangeo.blogfa.com

 




:: بازدید از این مطلب : 582
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 5 / 12 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: